Attraktiv arbetsgivare
Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med ett starkt varumärke och lägger stor vikt vid medarbetarnas välmående och utveckling. Helsingborgshem vill vara en arbetsplats där man som medarbetare trivs och kan växa.
Ett högt medarbetarengagemang ger goda förutsättningar för att kunna och vilja göra ett bra jobb och bidrar till att vi som företag kan nå våra mål. Vi utmanar oss ständigt för att möta omvärldens ökade krav och förväntningar.
Vi har ett högt engagemang
För att ta reda hur medarbetarna mår och åsikter om Helsingborgshem som arbetsgivare använder vi bland annat vår årliga medarbetarenkät. Det här året svarade 88 procent. Vi ställer bland annat frågor om vår arbetsmiljö och trivsel, ledarskap, medarbetarskap och möjlighet att utvecklas. Vi frågar om medarbetarna kan rekommendera Helsingborgshem som arbetsgivare. Vi är glada över 2023 års resultat med 61 procent ambassadörer vilket är en ökning från 54 procent 2022.
Ambassadörer kallas de som har svarat 9 eller 10 på skalan att de sannolikt skulle rekommendera Helsingborgshem som arbetsgivare. Vi nådde inte upp till vårt mycket ambitiösa mål på 70 procent men är väldigt nöjda med den uppåtgående trenden och det höga resultatet.
Företagskulturen är A och O
Att hålla företagskulturen levande är viktigt och får aldrig stanna vid fina ord på ett papper. Våra värderingar – vi vågar, vi utvecklar, vi bryr oss – vägleder oss i vardagen och ska spegla hur vi faktiskt beter oss och vilka beslut vi fattar.
Varje år har vi medarbetardagar där alla medarbetare samlas och fokuserar på det som är viktigt i företaget just nu. Ofta fördjupar vi oss i ett särskilt tema. Under 2023 hade vi två medarbetardagar där vi bland annat djupdök i vår företagskultur med våra värderingar som utgångspunkt. Vi arbetade tillsammans med perspektiv kring att det vi gör, och det vi inte gör, spelar roll i vår arbetsvardag – hur vi är gentemot varandra, våra kunder och våra samarbetspartners.
När vi summerade reflektionerna från organisationen kunde vi konstatera att Helsingborgshems medarbetare tycker att mycket fungerar bra som vi vill behålla och fortsätta med. Vi konstaterade förbättringsområden och valde att lägga tyngdpunkten på främst tre områden: Erfarenhetsutbyte och förståelse för varandras roller och vardag , kommunikation och feedback för att öka vårt samarbete. Att kommunicera och reflektera kring feedback och tränade vi på under lättsamma former på höstens medarbetardag då vi också fick en fördjupning i vår kommande nya affärsplan för 2024–2027.
Under 2023 satsade vi också på en bred kundupplevelseutbildning för att ytterligare vässa vår kunskap och för att göra våra kunder nöjda.
Nyfiken på en kollega
Vi har jobbat med att öka förståelsen för varandras roller genom ett organiserat erfarenhetsutbyte under hösten ”Nyfiken på en kollega”. En viktig del i att stärka företagskulturen som var en del av den input på områden vi behöver förbättra enligt medarbetarna.
Erfarenhetsutbytet innebar att alla kollegor i företaget träffade två kollegor var för att lära sig mer om vad var och en jobbar med och öka kunskapen om varandras roller och bidrag för att nå våra mål. Att träffas och vara nyfiken på varandras roller visade sig vara mycket uppskattat.
Vi har lärt oss mycket av varandra och fördjupat relationerna inom företaget vilket bidrar till ett gott samarbete. Att ständigt vara nyfikna på varandra och lära av varandra kommer vi att arbeta kontinuerligt med framöver som en del i att stärka och värna företagskulturen.
Helena, redovisningschef på ekonomiavdelningen, och Oliver, kvartersansvarig i områdesteam Söder, är två av över 200 medarbetare som träffades för erfarenhetsutbyte med syfte att lära sig mer om varandras roller och arbete.
” Att få följa med Oliver några timmar i hans arbetsvardag gav mig en intressant inblick i den verklighet som kollegor och hyresgäster kan uppleva, det är en skillnad från min vardag som redovisningschef ”
Helena Åberg, redovisningschef
Utveckling och reflektion i grupper
Under 2023 introducerade vi också så kallat kollegialt lärande där några roller inom företaget kunde mötas för att reflektera och föra en dialog kring vardagliga vardagsdilemman. Genom ett coachande förhållningssätt samt stöd, uppmuntran och råd hur man kan testa sina idéer och få perspektiv på frågeställningar har de som deltagit fått feedback utifrån olika utmaningar.
Syftet med det kollegiala lärandet har också varit att stärka samarbetet mellan olika delar inom organisationen. När man känner tillit och förstår varandras vardag är det lättare att ta ansvar och kraftsamla kring olika frågeställningar för att tillsammans nå våra mål. Metoden uppskattades av de som deltog under året och vi kommer fortsätta att experimentera och utveckla metoden.